Zakończyły się kolejne prace związane z budową nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Zmodernizowano lub przebudowano ponad 2500 metrów podziemnej infrastruktury ciepłowniczej. Wszystkie prace zakończyły się przed rozpoczęciem sezonu grzewczego, aby uniknąć uciążliwości dla mieszkańców.
Firma Gülermak, odpowiedzialna za realizację inwestycji, zakończyła prace przy przebudowie sieci ciepłowniczej na odcinku od al. Jana Pawła II do ronda Młyńskiego oraz komór ciepłowniczych przy ul. Bohomolca i Jancarza.
Prace związane z przebudową sieci ciepłowniczej były prowadzone etapami. Ze względu na zastosowaną technologię zgrzewania rur, każda sekcja musiała zostać w pełni wygrzana przed zasypaniem wykopu. W przypadku ul. Meissnera konieczne było zgrzanie dwóch segmentów rur o łącznej długości około 200 metrów.
Wygodne rozwiązanie
Najmniejsze zastosowane rury zastosowane w projekcie miały raptem 150 mm średnicy, z kolei średnica największych liczyła 1000 mm. Rury te zostały umieszczone pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi, parkingami oraz pasami zieleni. Taki układ nie tylko ułatwia dostęp do instalacji podczas napraw, ale także pozwala na minimalizowanie zakłóceń w ruchu drogowym przy pracach konserwacyjnych. W przypadku naprawy nie wymaga to naruszania nawierzchni jezdni, co minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym.
– Dużym wyzwaniem było przeprowadzenie rur przez poprzeczne przejścia głównych ulic. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu, stworzyliśmy tymczasowe przejazdy, które zapewniły płynność komunikacyjną i umożliwiły kontynuację prac – wskazuje Paweł Kos, kierownik robót sanitarnych w firmie Gülermak.
Przebudowa sieci ciepłowniczej była niezbędna ze względu na kolizje z budowanymi ścianami szczelinowymi na początku ul. Meissnera oraz przy rondzie Młyńskim, a także z uwagi na pokrywanie się jej z planowaną trasą linii tramwajowej. Dodatkowo, modernizacja była konieczna, aby dostosować sieci podziemne do obowiązujących standardów technicznych i zapewnić mieszkańcom dostęp do bezpiecznej i trwałej infrastruktury.
Roboty prowadzono poza sezonem grzewczym, co pozwoliło na uniknięcie przerw w dostawie ciepła i ciepłej wody użytkowej.
fot. /Tramwaj do Mistrzejowic/
Źródło: Tramwaj do Mistrzejowic