Rusza budowa nowego odcinka 130-kilometrowej trasy rowerowej. Docelowo połączy Kraków z Oświęcimiem

M N
M N
Symboliczne wbicie łopaty (fot. Malopolska.pl)
Symboliczne wbicie łopaty (fot. Malopolska.pl)

--- Reklama ---

Rozpoczyna się budowa około 20-kilometrowego odcinka VeloSkawa. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. bardzo atrakcyjny odcinek trasy rowerowej na wałach i kładka na Potoku Spytkowickim.

W symbolicznym wbiciu łopaty pod budowę uczestniczyli: poseł na Sejm RP Mariusz Krystian, marszałek Łukasz Smółka, Iwona Gibas z zarządu województwa, radny województwa Rafał Stuglik, burmistrz Zatora Szymon Matyja, wójt Brzeźnicy Bogusław Antos, wójt Spytkowic Krzysztof Byrski oraz przedstawiciele wykonawcy.

Nowy odcinek będzie gotowy w roku 2025

Nowy fragment VeloSkawa to odcinek o długości ok. 20 km. W ramach inwestycji powstanie trasa na wałach o długości ok. 18,5 km, kładka rowerowa na Potoku Spytkowickim i zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Planowane jest także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu oraz oznakowanie trasy rowerowej jako szlaku turystycznego na odcinku o długości ok. 20 km. Nowy fragment trasy w przyszłości ma połączyć się z odcinkiem Ponikiewka-Podolsze, planowanym do oddania w 2025 roku.

– Dzięki takim przedsięwzięciom jak to polscy inżynierowie i wykonawcy pokazują, że potrafią realizować i wielkie i małe projekty. Dziś pokazujemy też wspólnie, że rozwój ścieżek rowerowych jest dla nas ważny. Ta ścieżka, biegnąca od Podolsza do Łączan, a więc odcinek liczący ponad 20 kilometrów jest przykładem, że to, co sygnalizują mieszkańcy jest dla nas istotne i że takie projekty realizujemy – powiedział marszałek Łukasz Smółka.

– Warto tu zaznaczyć, że docelowo trasa VeloSkawa będzie liczyć blisko 130 km długości: pobiegnie od Suchej Beskidzkiej aż do Wiślanej Trasy Rowerowej. Umożliwi to rowerzystom dojazd do i z Krakowa, czy Oświęcimia. Trasę przecinają także Czarny szlak rowerowy od zamku w Zatorze do zamku w Graboszycach oraz Rowerowy Szlak Doliny Karpia, które w przyszłości będą stanowiły doskonałe urozmaicenie dla podróżujących trasą rowerzystów – dodał marszałek.

Zaplanowany termin realizacji zadania to luty 2026 roku. Jego wykonawcą jest IGEOS P&P Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 10 mln zł.

Rowerem przez Małopolskę

VeloSkawa jest częścią sieci szlaków rowerowych VeloMałopolska. Całość obejmuje setki kilometrów tras długodystansowych (obecnie przejezdnych jest już ok. 700 km, docelowo – 1000 km). Na sieć składa się osiem tras: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis, VeloNatura, VeloPrądnik, VeloSkawa, VeloRaba i VeloRudawa. Celem projektu VeloMałopolska jest zapewnienie rowerzystom najlepszego możliwego standardu poruszania się po trasie rowerowej. W praktyce oznacza to przede wszystkim gwarancję ciągłości trasy oraz odseparowanie trasy od ruchu drogowego. Nawierzchnia tras, ich szerokość oraz niewielkie różnice wysokości na szlakach mają umożliwiać przejazd w każdych warunkach pogodowych, płynny ruch rowerów – również tych z naczepkami i z napędem ręcznym – oraz ułatwiać poruszanie się po trasie wszystkim rowerzystom, bez względu na wiek czy stopień umiejętności.

Dopełnieniem oferty Małopolski w zakresie turystyki rowerowej, znacząco ułatwiającym organizację zarówno krótkich wycieczek rowerowych jak i dalekich, kilkudniowych wypraw rowerowych po Małopolsce są Miejsca Przyjazne Rowerzystom (MPR) – punkty i obiekty usługowe, noclegowe, serwisy rowerowe i sklepy posiadające ofertę dostosowaną do potrzeb rowerzystów. Planowanie wypraw rowerowych ułatwią także mapy dostępne on-line, przygotowane także do samodzielnego druku. Wszelkie informacje o nich dostępne są na stronie internetowej narowery.visitmalopolska.pl.

Warto pamiętać, że projekt VeloMałopolska jest jeszcze w trakcie realizacji. Niektóre fragmenty tras są w trakcie budowy, a część – w fazie planowania. Dlatego przed wycieczką warto przeczytać dokładny opis trasy oraz przyjrzeć się aktualizowanym na bieżąco mapom.

Źródło: Malopolska.pl

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *